Dragi roditelji pripremili smo vam vježbice koje lako možete provoditi s vašom djecom bez puno muke
1. Rima
1.a Raspoznavanje rime – pitate dijete rimuju li se riječi odnosno zvuče li isto, pa ponudite parove riječi od kojih se neke rimuju, a neke ne.
Primjeri rime:
SOL – GOL SAT – BAT JUHA – MUHA
VUK – LUK ČEP – REP FOKA – KOKA
RAK – MAK KOS – NOS PUMA – GUMA
NOJ – ROJ VAL – ŠAL TUNA – VUNA
BIK – PIK DUH – PUH ČELO – SELO
ŽIR – SIR VILA – PILA TAVA – KAVA
ROSA – KOSA RODA – VODA GLJIVA – ŠLJIVA
LICE – ŽICE DUNJA – MUNJA MIŠ – SLATKIŠ
ŠAPA – KAPA MED – LED SOVA – BOVA
1.b Izbacivanje uljeza u rimi – što ne zvuči isto / što se ne rimuje / dvije riječi se rimuju, a jedna je uljez
Primjeri:
kruh – doručak –duh mrav –tigar –lav
koštica – vještica – bundeva ptica –kuća –žlica
rijeka –slap –kap ruka –vrat –sat
mikroskop – teleskop – dalekozor pruga – vlak – duga
telefon – avion – pilot kamion – autobus –globus
polica –knjige – stolica lizaljke – bomboni – baloni
značka –miš –mačka škare –jare – frizerka
žongler – paun –klaun top – stop –znak
rak –kornjača –vlak kruna –kralj –tuna
buba – truba –frula kroasan – zec –perec
1.c Smišljanje rime: kaži mi koja se riječ rimuje sa:
nos – ______
vid – ______ itd.
Ako dijete smisli riječ koja nema značenje ali se rimuje sa zadanom riječi, prihvatite to kao točan odgovor npr. dijete kaže nos – dos i to je dobro jer uočava glasovno podudaranje u rimi.
2. Rastavljanje rečenice na riječi
Pomažemo djetetu da razlikuje riječi kao zasebne cjeline.
Možemo djetetu reći : idemo izbrojati riječi u rečenici – na primjer rečenicu Marko brzo trči rastavimo na riječi ovako – Marko (pauza) brzo (pauza) trči (pauza).
Možete lagano lupnuti olovkom u stol ili pljesnuti rukama ili brojati prstićima svaku riječ u rečenici. Možete reći djetetu da ćete govoriti kao roboti.
3. Rastavljanje riječi na slogove i slaganje riječi iz rastavljenih slogova
Kažete djetetu – sad ćemo riječi rastavljati na slogove na primjer stolica ima slogove sto –li- ca, marama ima slogove ma-ra-ma. Sad ti pokušaj rastaviti riječ papiga, kuća, maslina, pogača, gumica, selo, jela, muha, tigar,…
Jednosložne riječi kao što su pas, miš, kos i slično dajte za vježbu na kraju kad ste već uvježbali rastavljanje na slogove.
Kod sastavljanja riječi iz slogova možete reći djetetu: koja je to riječ kad spojiš
ma – čka lju – bav
tram – vaj pri- ja –te –lji -ca
če –tka ško – la
pe –tak
Slogove oblikujemo na način da je samoglasnik na kraju sloga osim kad je to teško izgovoriti kao npr. NE tra-mvaj nego tram –vaj ili NE bu-nde-va nego bun-de-va
4. Glasovna analiza i sinteza
Ova vježba odnosi se na rastavljanje riječi na glasove (analiza) i na spajanje glasova u riječ (sinteza).
Uvijek vježbamo i analizu i sintezu, a za početak je dobro vježbati na istim riječima. Zatražimo od djeteta da kaže koja je to riječ kad spoji glasove : m – a – m – a. Nakon toga tražimo dijete da rastavi riječ mama na glasove. Dobro je koristiti slovaricu, odnosno slagati zadane riječi i smijati se greškama koje se znaju dogoditi. Pozitivno ozračje za vrijeme vježbanja ključno je ako su glasovna analiza i sinteza teške.
Dvosložne riječi kao što su ruka, noga, lice, peta, rame, maca, zeko, medo, sova, riba, koza, kosa, šuma, kiša, jelo dobre su za početak uvježbavanja.
Nakon jednostavnih dvosložnih riječi uvodimo jednostavne trosložne riječi kao što su papiga, jabuka, salata, malina, cipela, livada.
Pa na kraju jednosložne kao što su miš, sir, pas, njok i slično.
5. Ponavljanje rečenica
Kroz zajedničko čitanje slikovnica možete tražiti dijete da ponavlja rečenice iz slikovnica za vama kako bi proširilo svoje verbalno pamćenje i bogatilo rječnik.
6. Jezično izražavanje
Svakodnevni trenuci kao što su zajedničko čitanje ili komentiranje slikovnica, odlazak u trgovinu, pranje suđa trebaju biti popraćeni govorom jer poticanje govorno-jezičnog razvoja odvija se kontinuirano i svakodnevno. Promjena ritma govora, postavljanje pitanja (npr. tko, što radi, gdje, kakav je i slično), pjevanje kratkih ritmičnih pjesmica, gluma, oponašanje životinja blagotvorno utječe na govorni razvoj, a djetetu predstavlja zanimljivu igru i izaziva osjećaj ugode.
- pričajte djetetu priče i zajedno odigrajte priču (npr. Crvenkapicu – vi ste vuk, a dijete Crvenkapica) ili neka dijete vama ispriča priču – zamijenite uloge
- pjevajte pjesmice i čitajte brojalice u ritmu (Eci,peci, pec…)
- potičite dijete da gleda slikovnice, neka opisuje što se događa na slikama, neka imenuje predmete
- ne zahtjevajte da dijete za vama ponavlja (reci mačka, pas, …), radije neka govor bude dio spontane komunikacije
Da biste djetetu olakšali početno učenje čitanja i pisanja, vježbajte s njim:
vidno razlikovanje (uočavanje manjih razlika među predmetima, znakovima)
usvajanje vremenskih (jučer – danas – sutra, prije – poslije) i prostornih odnosa (lijevo – desno, ispred – iza)
usvajanje pojma broj – brojanjem predmeta (ne učenjem brojenja napamet), igranjem društvenih igara
opće oblikovanje pojmova (zadaci kao: što se sve može obući, što je sve potrebno za pojedino zanimanje, što sve ubrajamo u pokućstvo i sl.)
sposobnost klasifikacije (koje domaće životinje poznaje, voće, vozila) te razvrstavanje po klasama, hijerarhiji, svrstavanje predmeta prema boji, obliku, vrsti (pogodni predmeti za ovakve aktivnosti su plodovi, školjke, lišće, dugmad, sličice..
Bitno je naglasiti da se sve aktivnosti provode kroz igru, u svakodnevnom situacijama
(dok ste u šetnji, u zajedničkim obiteljskim aktivnostima, u kupovini).
Slova, riječi su svuda oko nas
autor: Danijela Jerabek, prof. logoped
Najnoviji komentari